Wednesday, August 6, 2008

Trabzon destinasi 'si pemburu' damai

PEMANDANGAN menarik di Uzungol, kira-kira 100 kilometer dari Trabzon.

BIARA Sumela yang dibina pada abad ke-14.

KAWASAN perumahan tepi bukit

Menjadi destinasi pilihan di Turki kerana keramahan penduduk dan warisan sejarah SEBAIK mencecah kaki ke Trabzon, wilayah yang berhadapan dengan Laut Hitam di Turki, selepas kira-kira sejam menaiki pesawat dari Lapangan terbang Istanbul, perkara pertama yang hendak dilihat ialah kebenaran mengenai dua isu yang banyak diperkatakan di Turki ketika itu iaitu masalah tudung dan azan di masjid. Namun sebahagiannya terjawab di Trabzon apabila sebahagian besar mereka memakai tudung. Setiap kali bertemu mereka akan mengucapkan salam.

Malah seorang lelaki yang agak berusia dengan pantas mengangkat beg berat dan meletakkannya di atas troli sambil memberi salam dan bertanya asal penulis. Mungkin kerana tudung yang dipakai berbeza daripada kebanyakan wanita di situ. Begitu juga sepanjang berada di bandar bersejarah itu, kanak-kanak yang mungkin jarang melihat dan melihat pelancong luar akan menegur sekurang-kurangnya dengan dua ayat. "What's your name. Where are you from?.

Itu mungkin kelebihan di Trabzon menyebabkan kita tidak berasa kekok berada di sana. Difahamkan kebanyakan pelancong sebelum ini adalah rakyat tempatan terutama dari Ankara yang ingin lari dari hiruk pikuk bandar dan bangunan pencakar langit di bandar raya besar untuk menikmati keindahan alam semula jadi di kawasan yang terletak di tepi Laut Hitam dan nyaman cuaca di kawasan tanah tinggi di sekitar bandar berkenaan selain peninggalan sejarahnya.

Kelebihan itulah kini cuba dijual oleh kerajaan Turki kepada pelancong asing yang kebanyakannya bertumpu di Istanbul dan bandar besar lain di negara itu.

Walaupun kami dibawa ketika musim panas, namun kedudukan wilayah yang dikelilingi tanah tinggi dan laut itu, menyamankan suasananya. Rombongan kami seramai tujuh orang termasuk wartawan dari Indonesia dan Brunei Darussalam itu di bawa ke pelbagai tempat bersejarah di Trabzon selain kawasan pelancongannya.

Antara tempat paling menarik ialah di Uzungol, kira-kira 100 kilometer dari bandar Trabzon. Ketika sampai ke tempat penginapan kami, memang terasa sunyinya daripada hiruk pikuk bandar raya. Alangkah bagus jika dapat tinggal lama di kawasan di kelilingi bukit dan tasik.

Setiap tahun kira-kira 200,000 pelancong datang ke Uzongol. Ketenangan amat dirasakan apabila kami berjalan-jalan di tepi tasik pada waktu malam. Memang penduduk Trabzon peramah, sebaik sampai ke sebuah gerai kami disediakan teh Turki yang amat terkenal di negara itu tetapi mungkin saya saja yang terasa teh itu amat pekat.
KAWASAN perumahan tepi bukit.

Kira-kira jam 10.30 malam, kami boleh mendengar azan Isyak yang berkumandang dari masjid di Uzungol manakala subuh, jam 4.15 pagi, sebelum kami terpaksa berlepas untuk melawat ke tempat lain. Kami dibawa pula ke Sumela Monastery (Biara Sumela) terletak di Gunung Zigana, kira-kira 50 kilometer dari bandar Trabzon yang dibina pada abad ke-14.

Letaknya betul-betul di tepi tebing di kawasan hijau semula jadi pada 1,200 meter dari paras laut pasti mengagumkan. Seni bina dan lukisan serta ukiran di batu yang masih kekal memukau mata. Namun banyak yang musnah akibat peperangan pada zaman dulu atau disebabkan cuaca yang mulai 'memakan' seni binanya.

Tapi kerajaan Turki sudah memulakan kerja pemuliharaan di kawasan itu. Satu lagi tempat menarik ialah kediaman Kamal Atartuk, yang dianggap pemimpin Turki moden. Bangunan dengan seni bina Eropah abad ke-19 terletak kira-kira tujuh kilometer dari Trabzon diambil alih oleh Majlis Perbandaran Trabzon pada 1964 untuk dijadikan tarikan pelancongan. Semua perabot dan peralatan yang digunakan Kamal Atartuk masih berada di dalamnya.

Kediaman di situ sebenarnya hanya dilawatinya ketika beliau berada di Trabzon pada tahun 1930 dan 1937 sebelum meninggal dunia pada 1938 di Istana Dolmabahce, Istanbul. Taman Negara Gunung Kackar yang dibuka kepada pengunjung pada 1994 pula mempunyai pelbagai spesies fauna termasuk beruang, babi hutan, musang, rusa, kambing hutan, kancil dan pelbagai lagi tetapi rombongan kami hanya dapat melihat rama-rama. Selain air terjun, kawasan seluas 51,500 hektar ini juga sarat dengan spesies floranya.

Sementara itu, Datuk Bandar Trabzon, M Volkan Canalioglu, berharap lebih ramai pelancong dari Asia Tenggara datang ke Trabzon. Katanya, pihaknya kini sedang berusaha memperbaiki kerosakan di kawasan bersejarah manakala menambah penginapan terutama bajet hotel untuk menampung pertambahan pelancong ke negeri itu.

INFO Bagaimana ke sana Dari Malaysia ke Istanbul

Malaysia Airlines (MAS) - transit di Dubai Dari Lapangan Terbang Changi, Singapura ke Istanbul

Turkish Airlines - tiga kali seminggu

Dari Istanbul ke Trabzon menaiki Turkish Airlines Tempoh perjalanan
Kira-kira 11 jam dari Lapangan Terbang Changi sehingga ke Istanbul
Istanbul ke Trabzon kira-kira satu jam Visa Pemegang pasport Malaysia dikecualikan daripada mengambil visa bagi perjalanan tidak melebihi 90 hari

Maklumat lanjut sila layari: www.goturkey.com / www.kultur.gov.tr


No comments: